Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Changing the adhesion force for testing road vehicles at safe speed
Rok: 2020
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Engineering for Rural Development
Název nakladatele: Latvia University of Afgriculture
Místo vydání: Jelgava
Strana od-do: 1411-1417
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Možnosti změny adhezní síly a její vliv na chování silničního vozidla při jízdě na mezi stability Příspěvek se zabývá různými způsoby přivedení automobilu na mez stability z pohledu adhezních podmínek. V příspěvku se zabýváme možnostmi, jak lze snížit adhezní sílu přenášenou mezi koly silničního vozidla a vozovkou. Následně hodnotíme změnu v chování automobilu v závislosti na způsobu, kterým došlo ke změně adhezní síly. Měření je realizováno na speciálním experimentálním vozidle. Cílem příspěvku je zjistit rozdílnost v chování automobilu při navození mezní situace. V prvním případě na základě snížení součinitele adheze a v druhém případě na základě snížením radiální reakce na vozidlových kolech. Změna součinitele adheze je provedena pomocí skluzového povrchu (folie) skrápěného vodou. Pro snížení radiální reakce na vozidlových kolech jsme použili zařízení s názvem Alternativní SkidCar. Toto je obdobu komerčně dostupného zařízení SkidCar, které je sestaveno pro konkrétní experimentální vozidlo. Chování automobilu pro oba případy jsme ověřovali na základě jízdních zkoušek v přímém směru. Vlastní zkouška je realizována v podobě kritického brzdění. Prvotní sadu měření jsme realizovali pro suchou vozovku a samostatné vozidlo. Následně jsme přistoupili k experimentu na skluzovém povrchu. Na skluzovém povrchu je součinitel adheze snížen na konstantní hodnotu. Jako poslední sadu experimentálních zkoušek jsme realizovali za pomoci Alternativního SkidCaru. Prvotní měření jsme realizovali pro stav, kdy kola automobilu přenáší plnou radiální reakci. Takto jsme zjistili, do jaké míry rám Alternativního SkidCaru ovlivňuje chování automobilu. Dále jsme radiální reakci vozidlových kol snížili ve třech stupních. Následně jsme zpracovali naměřené hodnoty a vzájemným porovnáním zjistili odlišnosti ze srovnatelných zkoušek. Na základě snížené adhezní síly je možné u vozidla navodit mezní stav ve vztahu ke stabilitě při nižších rychlostech. Takto je možné dosáhnout smyku vozidla již při nižší, tzv. bezpečné rychlosti. Výše uvedené je možné využít při ladění elektronických systémů ve adhezní síla; panické brzdění; radiální reakce; silniční vozidlo; stabilita vozidla
eng Changing the adhesion force for testing road vehicles at safe speed The article deals with various ways of bringing a car to the stability limit in terms of adhesion conditions. The article deals with the possibilities how to reduce the adhesion force transmitted between the car wheels and the road. Subsequently, we evaluate the change in the behaviour of the car depending on the way the adhesion force changes. The measurement is carried out on a special experimental vehicle. The aim of the article is to find the differences in the car behaviour when inducing a limit situation. In the first case, by reducing the coefficient of adhesion and, in the second case, by reducing the radial response on the car wheels. The change of the coefficient of adhesion is done by means of a sliding surface (foil) sprayed with water. To reduce the radial response on vehicle wheels, we used a device called Alternative SkidCar. It is similar to a commercially available SkidCar device that is built for a particular experimental vehicle.The car behaviour in both cases was verified on the basis of driving tests in a direct direction. The actual test was carried out in the form of critical braking. Initial set of measurements was realized for dry road and separate vehicle. Subsequently, we proceeded to the experiment on the sliding surface. The coefficient of adhesion is reduced to a constant value on the sliding surface. The last set of experimental tests was performed with the help of Alternative SkidCar. We carried out the initial measurements for a situation where the car wheels transmitted a full radial response. In this way we found out to what extent the frame of the Alternative SkidCar influences the car behaviour. Furthermore, we reduced the radial response of vehicle wheels in three stages. Subsequently, we processed the measured values and, by comparison, we found differences from comparable tests. Due to the reduced adhesion force, a limit state in relation to stability at lower speeds can be induced on the vehicle. In this way, it is possible t adhesion force; critical braking; radial reactions; road vehicle; stability limit