Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

nocni-lyzar-olej-na-platne-45x35-cm-2025124964.jpg
-
Galerie Univerzity Pardubice, Studentská 519 kontakt

Univerzita Pardubice vás zve do své galerie přímo v kampusu. Pod názvem GU: je moderní prostor připravený vystavovat kvalitní umělce z České republiky i ze zahraničí.

Vstup zdarma. 

Galerii Univerzity Pardubice podporuje Statutární město Pardubice.


O výstavě

Na ikonickém obraze německého romantického malíře Caspara Davida Friedricha „Poutník nad mořem mlhy“ (1818) stojí na vrcholu hory právě vystoupivší poutník zády k divákovi a pozoruje horstvo zahalené v oparech valících se mlh. Malba nezobrazuje jen přírodu, ale spíše osobu, která přírodu pozoruje, a tematizuje tak samotné „vidění“ a vztah člověka k přírodě. Tento věhlasný romantický výjev jako by se v obrazech Petra Grubera ztělesnil do poněkud přízemnějších pohledů na současnou krajinu, ovšem v neméně romantickém vyznění. Osamocení hrdinové romantismu trávili dlouhé hodiny v panenské přírodě v kontemplaci nad její velkolepostí, tajemností, zšeřelostí. Reflektovali přírodu a jejím často symbolickým významem vyjadřovali subjektivní, emocionální reakci na svět přírody. Gruberovy krajinné pohledy jsou civilní, spektakulární pohledy romantiků jsou nahrazeny intimnějším pohledem na omezený krajinný výsek pouhé tišiny, cesty lesem, omezeným průhledem skrz stromoví. Vidíme průhledy do zasněžených lesů, na opuštěné sjezdovky, stanové tábory nebo chatařské kolonie. Jsou to pohledy důvěrně známé, většinou v podmanivém nasvícení podvečerního světla, kdy slunce již téměř zapadlo a krajina se barví do modrofialových, nebo pastelových okrově narůžovělých tónů. A pokud se v obraze objeví osamělá figura nebo jen její část, zasahující do formátu, téměř výhradně je otočená zády k divákovi, jako by jej vtahovala do výjevu a směřovala jeho pohled na sdílený motiv. Ten je často již jen nepatrně osvícený zapadajícím sluncem nebo z příšeří prosvítajících lamp kdesi mezi stromy s odlesky na sněhu, snad i záblesky neurčitých, právě se rozsvěcujících světel chat nebo ohýnků mezi táborovými stany. Dalo by se rezonovat s Baudelairem: „Kdo praví romantismus, praví umění moderní, to jest intimita, duchovost, barva...vyjádřená všemi prostředky, jimiž umění vládne.“ 

Gruber se vyjadřuje o svých tématech následovně: „jsou to obrazy o…cestě v podvečerních krajinách, o nočních cestách ve sněhu projetém rolbou. O cinknutí kovového kýblu v tichu verandy horské chaty. O spočinutí a utichnutí atmosféry na hotelovém balkónu v horách. O ozvěně hudby znějící zpoza klidného jezera. Také o barvě oranžové s fialovou nebo o ultramarínové modři s modří pruskou. O padání vloček a stmívání na sjezdovkách po cestě z lyžování.“ Petr je koloristou podvečerních nálad, navozuje pocit bezčasí a zobrazuje tajemné chvíle mezi dnem a nocí, kde je malířsky zvýrazněno a podpořeno tajemno a nedořečeno, někdy i s nádechem nejistoty nebo strachu. Obrazy maluje z hlavy, ale jsou to jakési zobecněné archetypální vjemy jeho vlastních vzpomínek na konkrétní místa, která autor zná a často je navštěvoval. Z obrazů je cítit nevyslovené, vždy jde o zobrazení situace, kdy se již právě něco odehrálo (lanovka se zastavila, lyžaři odjeli), nebo se něco teprve stane (rolba vyjede, táborák zhasne, chystá se večeře a v lese se v přítmí může odehrát cokoliv). Kurátor Filip Horyna výstižně vyjádřil Petrovy intence, cit: „Spíše se snaží vystihnout strukturu, kostru toho, co z běžných pohledů zůstává v paměti. Malba mu slouží k tomu, aby mohl v klidu rozebírat a pochopit sílu samotného pohledu. Tedy pohledu jako vjemu, který nás vede rovnou k prožitku a jaksi obloukem přitom vynechává naše myšlení, zkušenost a konvenci. Trochu jako bychom se snažili utřídit si vůně, které nás vedou rovnou k pocitům a vzpomínkám. Malbu k tomu skutečně volně používá, ať už vynechává nepodstatné, nebo naopak nechá vyniknout např. barvu.“ Vydejme se tedy k prožití obrazů, neboťˇ slovo je nepřítel tajemnosti a krutě prozrazuje obyčejnost. 

prof. Tomáš Lahoda, kurátor Galerie univerzity GU:

Samostatné výstavy autora

2021 - Resort Off, Dům Radost, Prague, CZ
2020 - Ski slope from the road, Zelený domeček, Police nad Metují, CZ
2019 - The reflection of the place, 2019 in Prague, Gallery Vyšehrad, CZ
2018 - Keep eye to the car park, Gallery 35 m 2, Prague, CZ
2017 - Hotel in the forest, Fiducia Gallery, Ostrava CZ
2016 - It could be also something else, Kotelna Gallery, Rícany, CZ
2016 - The ball on the curt can be also the cabin on the meadow, Nau Gallery, Prague,
2015 - Beyoond the brunches, Prostor Gallery, Liberec, CZ
2016 - The forest of mr. Liška, KIN Gallery, Prague, CZ