Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Publikace detail

Mluvnice prostřednictvím autentických materiálů
Rok: 2015
Druh publikace: článek ve sborníku
Název zdroje: Gramatika ve výuce a testování cizích jazyků
Název nakladatele: Univerzita Karlova v Praze
Místo vydání: Praha
Strana od-do: 97-104
Tituly:
Jazyk Název Abstrakt Klíčová slova
cze Mluvnice prostřednictvím autentických materiálů Příspěvek je publikačním výstupem experimentu ve výuce anglické gramatiky, který autorka provedla na cvičeních z angličtiny pro specifické účely na dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Cílem pokusu bylo ověřit předpoklad, že studenti se zaměřením na technické obory si obtížné mluvnické jevy osvojí efektivněji na autentických textech z vlastního studijního oboru. Základem provedeného šetření byl dotazník ke zjištění obtížných gramatických kategorií, volba vhodného autentického textu, jeho následná adaptace a ověření původního předpokladu ve výuce srovnáním výsledků standardizovaného testu.
eng Grammar through Authentic Materials The objective of the study is to verify an assumption that technically oriented students can embrace difficult grammar better if it is presented to them on the field relating authentic materials. The research was carried out in 2 groups of students at a technical faculty: the Jan Perner Faculty of Transportation, University of Pardubice, CZ. A tool for the survey was a brief overview of grammar categories as parts of the language sub-skills involved in the final attestation. Based on the frequency of student answers, the author selected grammar categories considered most difficult by the students. The survey was followed by the selection of suitable authentic texts with the stress on the occurrence of the grammar phenomena and by adapting them for the appropriate level and purpose. The selected grammar points were integrated into the final test and its results in the experimental group were compared with those of the control group. Experiment; authentic texts; grammar categories; testing; survey