Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

ELT Study Programme Enhanced by ICT
Year: 2006
Type of publication: ostatní - přednáška nebo poster
Name of source: EUROCALL 2006 ? ?Integrating CALL into Study Programmes?
Publisher name: The Faculty of Sciences, University of Granada
Page from-to: nestránkováno
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Informační technologie ve studijních programech připravujících učitele angličtiny Požadavek informační gramotnosti absolventů učitelských programů lze ideálně dosáhnout zařazením informačních a komunikačních technologií do co největšího počtu kurzů a do nejrůznějších aktivit, aby se pro absolventy stalo přirozeným tyto technologie využívat. V duchu tohoto principu byl v průběhu poslední let adaptován studijní program připravující učitele angličtiny. Studentům se nabízejí volitelné předměty zaměřené na využití multimedií a konkordančních programů ve výuce jazyků; technologie se stávají efektivním nástrojem při výuce nejrůznějších předmětů (jazyková cvičení, syntax, lexikologie) a on-line komunikační systém je nejpoužívanějším nástrojem v průběhu roční učitelské praxe. Zároveň je využití počítačů součástí několika projektů realizovaných studenty v průběhu tohoto ?klinického roku? a výstupy jednoho z nich jsou multimediální materiály veřejně přístupné všem jejich kolegům i dalším učitelům. V průběhu prezentace budou předvedeny konkrétní výsledky práce studentů, doplněné podrobným komentářem samotného procesu a upozorněním na přínosy a možná úskalí těchto postupů.
eng ELT Study Programme Enhanced by ICT ICT literacy is currently stated as one of the primary requirements of ELT Programmes graduates. The best way of teaching ELT students to use technologies is to incorporate their use into as many courses as possible in order to make them feel it is natural to use them in any field of their expertise. According to this principle, our 5-year M.A. study programme has been changed in the last couple of years and quite a lot of ICT components have been introduced into many modules and subjects. Besides a traditional compulsory course of basic ICT skills, several options have been offered as parts of Professional Module of the study programme. The courses are mainly focused on the use of multimedia programmes in foreign language learning and data driven learning methodology. Moreover, not only ICT specialized courses are taught, but technologies serve as an effective tool in many individual subjects of various modules (e.g. multimedia software used as an integrated part of Communicative Module; corpus linguistics strategies support the study of the English syntax and lexicology). A special on-line communication system MATFORUM has been used very effectively during a one-year teaching practice when students are placed into schools all over the country and they mostly use this system to fulfil their tasks, participate in on-line conferences and discuss their problems with their peers. During this ?Clinical year? they also work on various projects and in some of them there is an ICT component. The outcome of one project is multimedia exercises available for anyone of ELT Community. Thus the overall aim is achieved because the graduates are accustomed to the use of ICT in many activities. Some of the results of students? work and their products will be shown, including the comments on advantages and disadvantages of the processes adopted. ICT, Internet, ELT Programme