Skip to main content

Login for students

Login for employees

Publication detail

Practice in Teacher Training (Chapter 12)
Authors: Brebera Pavel | Černá Monika | Píšová Michaela
Year: 2005
Type of publication: kapitola v odborné knize
Name of source: Learning for the Future. Dimensions of the new role of the teacher
Publisher name: The Learning Teacher Network
Place: Karlstad, Sweden
Page from-to: 135-142
Titles:
Language Name Abstract Keywords
cze Pedagogická praxe v přípravném vzdělávání učitelů (Kapitola 12) Článek představuje specifický model prograchiální přípravy učitelů AJ na Univerzitě pardubice. Jádrem příspěvku je presentace tzv. klinického roku - roční asistentské praxe studentů na základních školách. V textu jsou uvedená technická východiska modelu, popsány účastníky praxe (mentor asistent tutor) a zdůrazněn potenciál modelu nejen z hediska rozvoje profesní kompetence studentů, ale i podpory spolupráce mezi školami a univerzitou.
eng Practice in Teacher Training (Chapter 12) This paper presents the ELTE programme offered by the University of Pardubice, Faculty of Humanities. The focus of the presentation is on a new model of teaching practice, the so-called Clinical Year, which is a compulsory component of the study programme. The Clinical Year is the one-year assistant practice of the students at primary and lower secondary schools. This paper introduces the theoretical background of this model of teaching practice, describes the roles of the participants in the Clinical Year (mentor, assistant, tutor) and analyses its benefits not only in terms of the development of the student´s professional competence, but also the development of co-operation between schools and the university. Clinical year;PRESETT;teacher professional competence