Živá laboratoř na mostě

Technický skvost - most Pavla Wonky v Pardubicích - chtěli zbourat. Proč, o tom se dá jen spekulovat. Výpočty, zkoušky a hlavně odborníci z Fakulty dopravní Jana Pernera Univerzity Pardubice zastavili investiční nesmysl.
 
Vyšlápneme si s odborníky mezi auta na pardubickou tepnu, která spojuje pravý a levý břeh Pardubic.
 
Jak tento významný most zachraňovali, a proč máte pocit, že létá nad vodou, vysvětlí docent Jiří Pokorný, docent Bohumil Culek a inženýr Martin Kohout.
Most Pavla Wonky v Pardubicích byl postaven v roce 1950 - jako jeden ze dvou - novou technologií. Před několika lety o něm kdosi prohlásil, že je ke zbourání. Docent Jiří Pokorný propočítal, že to nebude nutné a navrhl zatěžkávací zkoušku. Ta potvrdila jeho názor.
 
Sám projektoval, jako specialista na stavbu mostů z předpjatého betonu, například most na dálnici D1 Velká Bíteš – Lhotka. Další odborníci z Fakulty dopravní Univerzity Pardubice provedli výzkum teoretický i expertízu, a tepna Pardubic byla zachráněna.
 
Po následné rekonstrukci mostu provedli specialisté z akreditované zkušební laboratoře AL DFJP náročné a ojedinělé ověřovací zatěžující zkoušky, které potvrdily práci projektantů rekonstrukce mostu. Vedoucím laboratoře je ing. Martin Kohout Ph.D., vedoucím zatěžovacích zkoušek byl docent Bohumil Culek.
 
Jana Davidová-Kracíková
 
Pořad vznikl za podpory Univerzity Pardubice a projektu BRAVO - Brána vědění otevřená, který je spolufinancován evropskými fondy a státním rozpočtem České republiky.