Od vlaků k navigačním družicím, neboli jak využít satelitní navigaci pro zabezpečení a řízení vlaků

Projekt docenta Aleše Filipa získal druhé místo v soutěži ESNC 2014 (European Satellite Navigation Competition). Projekt s názvem Interface EGNOS-R pro pozemní dopravní systémy s vysokou integritou bezpečnosti patří mezi světové špičky.
 
V Tokiu v univerzitní knihovně viděl inzerát Českých drah
Výuka a výzkum na Univerzitě Pardubice docenta Aleše Filipa přivedly ke studijnímu pobytu na univerzitě v Tokiu. Překvapením bylo, že si vědci při práci pouštěli klasickou hudbu, nejčastěji A. Dvořáka či B. Smetanu. Před odjezdem do Čech Aleš Filip náhodně přečetl v univerzitní knihovně, že ČD hledají odborníky na optolelektroniku. A tak vedle výuky na Univerzitě, docent Aleš Filip vstoupil do Laboratoře inteligentních systémů v Pardubicích při ČD.
 
Využití satelitní navigace pro zabezpečení a řízení vlaků
Od  počátku byla vědecká práce zaměřena na využití satelitní navigace pro zabezpečení a řízení vlaků. Postupně patřil mezi experty mezinárodních odborných organizací - GNSS Rail Advisory Forum (r. 1999-2000) v Bruselu.
 
První testy satelitního navigačního systému EGNOS pro železnici byly provedeny v Čechách
Ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a jejími odborníky ve francouzském národním kosmickém centru CNES v Toulouse zkoušel satelitní navigační systému EGNOS pro železnici (navrženého primárně pro letectví) v Evropě na trati Potštejn-Litice nad Orlicí.
EGNOS je evropská pozemní i kosmická infrastruktura pro využití systému GPS pro bezpečnostní operace v letectví.
 
Projekt 3InSat   
Docent Aleš Filip byl přizván i k práci v projektu  3InSat v rámci Evropské kosmické agentury. Účelem projektu 3InSat bylo vyvinout zařízení pro bezpečnou lokalizaci vlaku na principu GNSS (tj. globálního navigačního systému = EGNOS/GPS, GLONASS, Galileo) pro Evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System).
 
Docent Aleš Filip je zodpovědný za vypracování koncepce pro bezpečné určení polohy vlaku
Tomu brání současné normy ETCS pro lokalizaci vlaků, který využívá kolejové prvky v kolejišti (tzv. balízy). Tento systém je velmi drahý a dnes už i brzdou vývoje systému  bezpečnosti vlaku.
 
Docent Aleš Filip vymyslel nový systém bezpečnosti na světové železnici s názvem  Interface EGNOS-R pro pozemní dopravní systémy s vysokou integritou bezpečnosti.
O tomto i následných projektech se dozvíme ve druhém dílu Živé laboratoře příští týden.
 
Jana Davidová-Kracíková
 
Pořad vznikl za podpory Univerzity Pardubice a projektu BRAVO - Brána vědění otevřená II., který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.