Železnice v laboratoři

Železniční kolo a koleje jsou vybavením laboratoře profesora Bohumila Culka. Nejsou to modely.
 
Reálné metrové železné kolo s kolejnicí je upnuté do neméně mohutné konstrukce. Kolo rotuje po kolejnici a elektrické válce na konstrukci simulují síly na kolo v určitých rychlostech. Do laboratoře putují vzorky nových výrobků, ale i zbytky po nehodách na železnici. Laboratoř slouží k odhalování skrytých vad, k bezpečnosti železničních vozidel. 
 
Jakou rychlostí můžeme svištět po kolejích, s jakým nákladem a jaký má být profil kol i kolejí, to vše odhalí ojedinělá laboratoř českých vědců a profesor Bohumil Culek. 
 
Jana Davidová-Kracíková
 
Pořad vznikl za podpory projektu „Podpora odborného vzdělávání a rozvoje vědeckovýzkumného týmu Centra materiálového výzkumu Pardubice“. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.