Experimentální vozidlo (4WD + 4WS) Oddělení silničních vozidel

 

Za účelem zkoušení a ověřování jízdní stability a realizaci jízdních zkoušek bylo na katedře dopravních prostředků a diagnostiky sestaveno experimentální vozidlo. Vozidlo se současně využívá i k podpoře výuky. Koncepce vozidla je realizována za účelem dosažení rovnoměrného rozložení hmotnosti vůči podélné ose.

Konstrukce vozidla byla záměrně realizována v podobě 4WD v kombinaci se systémem 4WS. Přední náprava je klasické koncepce z vozidla Škoda Fabia I. Zadní náprava je tvořena taktéž původně přední nápravou z Fabie I. Takto realizovaná koncepce umožní natáčení zadních kol ve stejně velkém úhlu rejdu jako kola přední nápravy. Takovýto stav se vymyká dosud sériově používaným systémům, proto je vozidlo jediným svého druhu.

 

Systém 4WS – Four Wheel Steering

Je systém aktivního natáčení zadních kol neboli řiditelná zadní náprava. Jedná se o systém natáčení zadních kol. Vozy s tímto systémem se vyznačují snadnější manévrovatelností při nižších rychlostech a ovladatelností při vyšších rychlostech.

Natočení zadních kol vůči předním je možné v úhlu až 34° a to ve shodném smyslu – souhlasné natočení kol, nebo v opačném smyslu – nesouhlasné natočení kol.

Nesouhlasné natočení kol zmenšuje poloměr otáčení – usnadnění parkování, souhlasné natočení kol – automobil získává lepší řiditelnost při vyšších rychlostech.

 

Systém 4WD – Four-Wheel Drive

Je systém pohonu všech (v tomto případě čtyř) kol. U systému 4WD je výkon přenášen na všechna 4 kola, čímž je dosaženo lepšího přenosu síly mezi koly vozidla a vozovkou při náročných jízdních podmínkách.  Přenos hnací síly z motoru na kola přední nápravy je realizován prostřednictvím hřídele z uhlíkových vláken. Rozdělení momentu je 50:50 na obě nápravy.

 

 

Soubory ke stažení:

► Videoukázka jízdy experimentálního automobilu je zde:   

► 3D model experimentálního automobilu je ke stažení zde: